Orang Takde Sivik dalam Kapal Terbang

Hari ni aku makan cara macam org Korea, cuma bukan makan makanan Korea aje. Bayangkan, mangkuk nasi lain, mangkuk sup lain, pinggan lauk lain, bila makan pun nasi tak dicampur dengan sup dan lauk, makan asing-asing. (tengok lauk jugak, ade juga orang Korea makan nasi dicampur dengan lauk..takde spesifikasi tertentu cara mereka makan)
Peduli lah aku nak makan cara ape pun, janji tidak sampai orang cakap aku makan macam orang takde sivik.
Hahahaha..lagi sekali intro cam tak kena je dengan tajuk entri.

Sivik atau civic, maksudnya of or belonging to a city or citizen. Kalau ikut fahaman aku macam tanggungjawab semua orang lah. Tetapi tengok juga situasi yang bagaimana untuk dikatakan tanggungjawab seseorang itu.

Minggu lepas kan aku pergi Sarawak (ape kisah kat sana nanti aku cerita dalam entri lain), nak ke sana tentulah kena naik kapal terbang. Dah 22 tahun aku hidup, ni lah baru first time naik kapal terbang, ahahaahahha... Prosedur untuk ke sana dan mengharungi hari-hari nak berlepas semua berjalan dengan lancar. Tetapi tidak ketika perjalanan pulang dari Kuching ke Kuala Lumpur.

Rabu lepas 3 Februari 2010, penerbangan dari Kuching ke Kuala Lumpur adalah pukul 7.10 petang dengan Airbus AK5215. Aku pun masuklah dalam pesawat macam biasa, cari seat dan terus duduk dan pakai tali pinggang keselamatan. Seat aku nombor 22D. Tiba-tiba datang satu couple ni duduk depan seat aku. Duduk tak boleh nak slow2 agaknye, die macam menghempaskan diri dia untuk duduk kat seat tu. Lepas tu mulut dia bising aje cakap-cakap entah pape. Wei, ko sedar tak AirAsia ni seat dia limited space, agak2 la nak duduk pun.

Dahla tuh, masuk2 flight aje terus makan tak berhenti-henti. Pastu duduk nak sedap rileks konon, dia menurunkan seat dia ke belakang tanpa hiraukan aku yang duduk belakang dia. Wei, gila! Flight belum berlepas ko nak turunkan seat ko apehal? Bila dah macam tuh tentulah ruang untuk aku makin kecil betul tak?

Tapi thanx la, nasib baik badan lu tak camni bro...
wakakaakakak...

FA atau flight attendant yang lalu ruang tengah jalan tu siap tegur lagi suruh dia naikkan seat dia, sekali. Dia pun naikkan lah siap cakap sorry. Pastu dia sambung makan lagi, huha huha dengan bini dia, kecoh giler..jakun ke ape mamat ni.
Tak lama lepas tu, dia turunkan lagi seat dia, dahla duduk tak reti diam. He keeps pushing the seat while seating on it. Wei tak cukup besar ke untuk ko? Dah tak cukup ruang untuk ko tapi ko nak conquer space orang lain plak. Dah tau ruang AirAsia kecik, apsal ko tak naik MAS aje! Ko tak mampu ke? Kalau tak mampu, then please respect others la you jerk!! Gila selfish orang macam ni. Dan untuk kali ke-2 FA tegur dia untuk naikkan semula seat. Ape yang aku perasan dia ni, mata dia bila pandang FA yang cun2 tuh macam nak makan orang. Dasar lelaki..hmmmppffftt!!! Bila flight nak berlepas FA pun duduk la kat seat dia sendiri kat cabin tu, dia usha2 sampai belakang dia turunkan sekali lagi seat dia. And I was like WTF!!!!!! Kalau nak ikutkan rules bila flight berlepas seat tu kena tegak la bodoh!! Bangang ke apa kau ni.

Nasib FA tu tak seksi camni, kalau tak mesti lu dah terkam dia kan bro.. lu pun dah tak ingat bini lu kat sebelah kan...ahahahaah

Dia ni memang manusia tak tau adab. Serious shit!! Orang macam ni tak boleh bawak majlis. One more thing, dalam flight mana boleh ambil gambar tak digalakkan pakai flash. Tapi selamba badak dia je guna flash, mencapab sana-sini. Macam la ko dgn bini ko tuh hot sangat. Blah la wei! Gua tengok rambut lu pun gua rase cam nak muntah, tercacak2 keras macam lidi. Cicak jatuh atas kepala lu pon boleh mampos tau tak!! Sepanjang penerbangan tuh dia sangat tak boleh duduk diam. Makan dahlah non-stop, tak cukup makan ke ape. Lepas tu siap merendek lagi. Wei macam ko sorang aje nak bercinta. Poyo la kau ni. Malu la sikit, public kot.

Kan bagus kalau lu duduk sopan beradab tatasusila camni..
dan kalau ruang seat tu luas camni, gua tak heran la bro...

Ok, memang gua emo taip entri ni. Hahahaah..bile fikirkan balik, mana aku tak emo, dahla aku tengah demam, so aku nak la suasana yang selesa dalam penerbangan tu. Tapi malangnya tak dapat gara-gara manusia takde sivik ni.

Sambung lagi perihal dia ni. Lebih kurang 15 minit nak sampai LCCT dan untuk landing, time tu la dia pening la apelaa, siap bini dia urut2 la bagai. Dalam hati aku padan dengan muka ko, selfish sangat. Kalau ko mampos pun aku pedulik ape. Allah tu maha adil, sekarang kena balik kat ko. Jangan ingat dia tak buat hal lagi, ada seterusnya. Bila flight selamat landing, penumpang bolehla keluarkan barang dari peti simpanan barang kan. Dia dengan bini dia tak sabar2 nak keluar macamla dorang aje penumpang dalam tu. Badan ko tu kalau kecik comel takpe. Menyampah betul aku dengan dia ni. Dan lagi sekali dia buat benda yang tak sepatutnya. Handphone kan takleh on selagi kita belum masuk terminal, tapi dia ni tak. Flight landing jer, berhenti depan terminal tu sementara nak tunggu pintu flight dibuka dia dah on handphone dia siap jawab call lagi, dahla tu cakap kuat2 plak tu, macam dia sorang je pakai handphone. Ni lagi satu tindakan bodoh bangang bahlol nak mampos dari dia. Radiasi dari handphone tu bahaya la bongok. Dan handphone juga boleh mengganggu perhubungan dari kapal terbang ke menara terminal. Kalau jadi pape macam mane? Bodoh tau dia ni, tak fikir ke tu semua? Arghhhh!!!!! Gua rasa cam nak tembak je mamat tu kat kepala kasi berkecai. Malunya aku sebagai rakyat Malaysia nak ngaku dia warganegara Malaysia depan pelancong2 asing yang lain. BODOH!!! Ko memang sangat takde adab!!

p/s: wei, kalau lu baca entri gua ni, tak payahla lu nak sentap. lu ada otak lu pikir la, gua lagi sentap duduk kat belakang lu, lu tau tak. Gua rase kalau kene kat batang hidung lu pon mesti lu marah punye kan. Kalau orang lain boleh respek dan duduk diam2, apsal lu tak boleh? Bontot lu bisul ke bro? Takde duit nak gi klinik korek bisul lu ke? Byr tiket flight lu mampu, takkan duit nak bayar klinik lu takde? Ke tiket flight lu tuh sumbangan ehsan orang untuk lu? Sentap tak lu baca msg gua ni? Kire ok la gua leh sabar lagi dengan lu masa dalam flight tu, kalau tak memang gua dah seligi kepala lu, malukan lu satu kapal, takpun bagi lu makan kasut gua dan ciyom stokin gua yang giler babi punye wangi tu. Hahaahahahahah.... Gua doakan anak lu nanti tak perangai cam lu la k. Tapi orang kata bapak borek anak rintik ye tak. Tapi seriously la, gua tak harap anak lu ikut perangai cam lu ok.

5 コメント:

Unknown said...

omo...entri ini..hahaa..dah baik demam ke nih, rucci?????

aish...ape daa bro tuh..buang karan tullah..kalu aku lah, aku dah kasik penendang ala ala bruce lee..kurang asam nye budak..cam budak tadika pirst time naik flight, tp aku rasa budak tadika pun xde buat camtu...

gler bro ni ......panggg PANGGGGG!!!

HuRuL_AiNi said...

huhuhu...sabar kimchi....sabar...

lain-lain orang, lain-lain perangai :(

xXrucciXx said...

tau takpe..ambe benci gile tengok rambut dia, rase cam nak shave kan kat situ jugak...

ambe demam da baik, tapi ulcer masih belom baik lagi, nak telan makanan msh sakit tp tak sesakit mcm2 mula, ni batuk2 plak, sakitnye sampai ke otak...aduhhh...


hahahah hurul, pasal aku sabar la ni, aku wat entri camtu... aku fikir mak bapak lagi wei, aku masih lg fikir aku ni orang M'sia...kalau tak 'selamat' dah mamat tuh...
erghhh..urut dada jer la aku tahan sabar...adoilaa

Shee said...

Hikhikhihikk... ambe faham perasaan mung.. kalo ambe.. kekeke.. ambe dh tendang2 dari belakang kerusi dia tu.. bagi dia urutan belakang.. mwahahaha! well, pernah gak buat macam tu..everytime that person turunkan seat dia.. kekeke tapi lepas tu ambe buat-buat tidur lahhh..dengan nyenyak sekali... kekeke..

tapi nasib baik penerbangan tak lama kan? lol. so it was ur first time on airplane? sama lah kitaaa...but u r lucky to have ur parents around.. umur ambe 19 first time naik airplane, long haul flight pi UK.. sorang2 lah pulaak tu..siyes nerbes giles.. and pas tu dengar demo kat depan mcm rasa nak salin lecture je.. lol. jakun sangaaatt...

and- nothing worst than having a baby cried all the way dari kapal terbang nak terbang sampai lah landing kat destinasi.. betul2 menguji tahap kesabaran betul...

waiem said...

nape tak jotos je dia skali dr blakang lepas tu purak2 tido...hehehe

Related Posts with Thumbnails