Saya Mahu Duit!!!

Had a quite serious conversation with my mom yesterday. We talked about so many things...from family, money, education and bla bla bla...

I'm quite surprised when she said 'pasal ko nak amik kursus 6 bulan untuk lesen tour guide tu, pergilah..'. And I was like, WHATTTTTTTTTTT??????????!!! dalam hati jer. Memang aku nak sangat pergi kursus tuh, but the fees will be like 'baik-aku-gune-duit-tu-bayar-installment-kereta'.
yang, I nak kereta camni..boleh la eh? hihihi

(perghhh...BMW ingat duit aku keluar cam air ke)
jap, fikir dulu... ermm, kete Hyundai je taknak ke?

tu abang I dah pakai lah!!

Aku tau memang buat masa ni dia mampu keluarkan duit sebanyak tuh, tapi aku fikir nanti dia takde savings plak. Seriously after her retirement dan lepas dia dapat duit pencen dia tuh, banyak duit dia dah spent untuk family, sampai benda yang dari dulu dia nak sangat buat pun kene cancel.

Memanglah bile aku dapat lesen tuh, peluang untuk buat kerja yang aku suka dan pulangan yang aku dapat memang lumayan. Tapi itu untuk jangka masa panjang. Yang aku fikir untuk jangka masa pendek ni, duit yg nak digunakan tu bukan sikit ok. Kalaulah ade kecemasan berlaku, mana nak cekau duit oiiii!! Itu untuk fees saje, belanja aku nak duduk sana? Memanglah ade elaun sebulan RM500, tp taula kan duduk KL macam mane. Dulu masa praktikal aku duduk KL pun azabnyer ya ampun, Allah aje yang tau.

nah, ambik duit ni...kalau tak cukup bagitau ok.. jangan lupe convert plak duit ni.. heheh
oh, thank you so much dear...
(hmmppfftt.. I wish!)

Setiap kejayaan memang ada pengorbanan dan kesabaran.... I must think about these things seriously and make a right choice...

Lastly, thank god when I had the conversation with my mom, my dad was not around.. Kalau tak, benda hal-hal kecik pun jadi besar... aku malas nak gaduh-gaduh ni, sekali dia menyampuk macam semua benda dia fikir tu betul aje, kite nak bantah pun tak boleh. Itu memang benda yang aku dengan mak aku paling nyampah sekali. Sebab tu kitorang selalu buat benda malas nak bagitau dia awal-awal.

10 コメント:

Unknown said...

u and ur mom just like a friend..ahaha..cool!

(bab kete BMW tuh adehlah..ahaha)

Setiap kejayaan memang ada pengorbanan dan kesabaran.... I must think about these things seriously and make a right choice...
betul2..ape2 yang kite nak buat , kenelah pikir dan buatlah pilihan yang betul (cam aku translate je dari ko nye post ni)..ahaha..

xXrucciXx said...

xdela friend sgt kot... tp kalo dah malas nk layan die, ambe wat derk jer..hohoho
tp mmg ambe adik beradik sng lg ckp dgn mak drpd ayah....

waiem said...

"Duit" memang memeningkan kepala...

Buat lah pilihan yang terbaik, yg baik untuk semua...fightingggg

Kalau duit bole jatuh dr langit kan best...hehehe

Shee said...

hehehe.. post ambe hari ni pon pasal ambe nak duit jugaa.. sebab elaun ambe baru keluar..and komplen tang landlady.. yang keeps bugging me.. arghhhhh.. syukurlahhh- elaun keluar petang ni.. but like you said- banyak benda kena pikir.. tadi pon ambe dah hangus dahh pon elaun sebulan bayar itu ini.. sabaaaar jer lah kaaan... siiiighhhh.

xXrucciXx said...

waiem - oh, thanks. byk duit susah, takde duit pun susah...

lagi best kalau daun2 pokok tu dgn air paip yg kite gune tu boleh tukar jd duit...hohohoho

xXrucciXx said...

shee - tulah, mase tgh belajar ni lagi macam2 nk gune duit tuh..
dulu aku punye loan 2500 untuk 6 bulan...byr sewa rumah, yuran semester, buku/notes/course trip, makan mcm2 laa...selalunye bile loan tu keluar 2 bulan je nak habis dah... kadang2 kalo dah terdesak sgt sampai menangis sorang2 dlm bilik...huh, sabar jer laa

Shee said...

"kadang2 kalo dah terdesak sgt sampai menangis sorang2 dlm bilik...huh, sabar jer laa" <-- can't agree more.. rasanya dah berliter-liter air mata ni keluar kerana kita fikir tentang duit.. dan semakinlah bertambah hiba - kalau kita sorang je yang rasa macam tu.. dan orang lain pun mcm okay je....

ohh.. and adding to you- if air mata ni boleh tukar duit lagi besstt!!

xXrucciXx said...

aku dulu sampai sanggup pinjam kawan duit, nasiblah die pun menawarkan diri nak bagi pinjam....aku pinjam kalo dah terdesak sgt laa tuh, kalo tak memang takkan aku pinjam punye...

kalao air mata boleh tukar jd duit..errr aku x sanggup...byk sgt nangis kang mata aku pulak problem, nak pakai lama nih...heheeheh

HuRuL_AiNi said...

cakap pasal pokai zaman blajar....aku sampai pernah nak beli maggi pun xde duit...punya la sesak dulu...nak pinjam ngan kawan segan lak...dah la sama2 sesak...

why don't u try memana keja part time dulu...sementara kerja tetap....ambik pengalaman...in mean time saving la...honestly kan aku cakap...even dah kerja tetap ni pun money still an heavy issue....tambah2 lagi buru kerja cemni....

kalau transport sana masih boleh usaha cth if ur mum ada kreta & can send u to works...try cari kerja dulu la....save the retirement money for later....we never know what might happen in the future....(urm..ur family nak beli kreta baru or just sambung bayar?)

apapun cayo2...live never been easy anyway:)

xXrucciXx said...

byk keje part time aku carik, kalo nak bile2 mase je boleh mule kerja... masalahnye kan, skang ni mak bapak aku ni, kaki jalan...ade je planning ke sana sini..mcm hr tuh kan aku ade wat entri gi jb...ni dia nak gi KL plak jumaat ni..

pastu die suruh aku ikut...
habis kalo aku keje, dorg takde aku nk gi keje naik ape? public transport xde plak area rumah aku ni..xkan baru mule keje nak mintak cuti...

tp bile aku x keje ni pon, mak aku tetap bg elaun..(cewahhh elaun katenyer) so dr situ pon aku simpan jugak sikit2...haruslah die bagi aku duit jugakkan, kot2 aku nak beli drama2 jepun ke....wakakaakakakak

pasal kereta tu maybe die nak tolak savvy ni ambik saga kot...sebab beli kete proton trade in dgn proton xyah installment..tp tgk hutang kereta lama jugaklah ade brp baki...
tp xtau lah mcm mane...tgkkan ajer...

Related Posts with Thumbnails